Escuela y fiestas! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Joanne Visscher - WaarBenJij.nu Escuela y fiestas! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Joanne Visscher - WaarBenJij.nu

Escuela y fiestas!

Blijf op de hoogte en volg Joanne

09 September 2014 | Argentinië, San Rafael

¡Hola!

Hier weer even een verslagje vanuit Argentinië!

Ik zit hier inmiddels 2 weken en ik heb al heel veel gezien en gedaan. Ik zie steeds meer van San Rafael, mijn huidige woonplaats, en ik doe al heel veel dingen die Argentijnse jongeren ook doen, naar school gaan, feestjes, afspreken.

Donderdag ben ik met Silvina meegeweest naar haar werk op school, ze geeft Engels op middelbare scholen. Het was een school waar nog lesgegeven wordt door nonnen, hele lieve mensen. Alle kinderen waren al op de hoogte van dat ik zou komen en waren allemaal heel erg enthousiast, iedereen wilde met me op de foto en vroegen me alles over mezelf en over Nederland. Een groep heeft zelf een lied voor me gezongen!
's Avonds heb ik met mijn gastvader de sportclub van San Rafael gezien en bekeken wat ik daar zou kunnen en willen doen.

Vrijdag had ik mijn eerste officiële schooldag. Ik kreeg een rondleiding van het schoolhoofd door de hele school, samen met een paar klasgenoten om het Spaans te vertalen. Het is een grote school, omdat de peuterspeelzaal, basisschool en middelbare school in 1 gebouw zitten, maar dat is hier normaal. Ik heb direct heel veel mensen leren kennen (en gezoend, omdat je, als je iemand ontmoet of tegenkomt, diegene standaard een kus op zijn wang geeft), omdat iedereen die me tegenkwam benieuwd was wie ik was. De school is erg katholiek, aan het begin van elke schooldag moeten we in rijen op het schoolplein verzamelen en dan wordt heel officieel de vlag gehesen met op de achtergrond het volkslied, er wordt gebeden en er wordt voorgelezen uit het evangelie (waar ik overigens nog niets van begrijp). Ook moeten we voor elke les opstaan om de leraar te begroeten en voor sommige lessen bidden we nog een keer. Dit klinkt allemaal erg strict, maar de lessen zelf zijn daar dus het tegenovergestelde van. Iedereen praat met elkaar, heeft laptops mee, zet muziek op, verplaatst alle tafels in het lokaal, klooit met de leraren (die het allemaal wel prima vinden) en met elkaar, tijdens examens maakt de leraar grappen met de leerlingen enzovoorts.

Vrijdagavond heb ik meegedaan met de training van een volleybalteam op school, was heel erg leuk! Een deel van de meisjes speelt mee in de zogenaamde 'Evita Games', een sportwedstrijd in de provinciehoofdstad Mendoza, en is echt heel erg goed. Het andere deel had gelukkig ongeveer hetzelfde niveau als ik, dus ik kon goed meekomen en ik leer er heel erg veel van.

Zaterdag heb ik met een paar meisjes uit mijn klas gerepeteerd voor de Olympics van school. Van wat ik ervan begreep is het een sportwedstrijd binnen de school met verschillende onderdelen en ik ben gevraagd om mee te doen met het dansoptreden, en dus ging in naar het huis van een meisje in mijn klas om daarvoor te repeteren! Het was heel erg gezellig, we waren met een groep van ongeveer 10 meisjes. We zijn na afloop ook nog even naar het centrum gelopen om een ijsje te halen (ik had dulce de leche, een soort caramel maar dan van melk, heel erg zoet, heel erg lekker, typisch Argentijns). 's Avonds hadden we een feestje bij iemand thuis, was heel gezellig!

Zondag heb ik (natuurlijk) lekker lang uitgeslapen. 's Middags had ik mijn eerste Argentijnse asado (bbq)! We hebben gegeten samen met wat familie die langskwam, het was echt heel erg lekker. 's Avonds ben ik mee geweest naar de kerk met mijn gastgezin, wat indrukwekkend was, omdat alles anders gaat dan in Nederland, officieler ook.

Maandag had ik mijn eerste cursus Spaans. Daar heb ik Gernott ontmoet, een uitwisselingsstudent uit Oostenrijk.
Dinsdag moest ik voor de Rotary naar de universiteit van San Rafael, om een aantal documenten door te spreken en af te geven.

Donderdag was de verjaardag van Camila, mijn gastzusje, ze werd 13 jaar! Ook had ik donderdag op school een examen voor gym (ja, dat bestaat). Om het examen te halen moest je 25 minuten hardlopen. Hoewel ik het examen niet per se hoefde te doen heb ik het toch gedaan en ik heb het gehaald met een 8! :)

In het weekend ben ik naar het centrum van San Rafael geweest met Camila, Paz (een nichtje van Camila), haar moeder Laura, mijn gastmoeder Silvina en haar moeder Ruthy. We hebben wat gewandeld door het centrum en een beetje geshopt. In de hele stad lopen trouwens heel veel zwerfhonden, sommige helemaal verminkt of uitgehongerd, ik vind het heel erg om te zien...
's Avonds zou er een welkomstfeest zijn voor mij en Joshua, een uitwisselingsstudent uit Duitsland, maar volgens Argentijns gebruik ging dit niet door, omdat er geen locatie was, haha! Dat feest hou ik dus nog tegoed!

Zondag ben ik met mijn gastgezin naar de bergen gereden, La Villa zoals zij het noemen. Dat was echt heel erg indrukwekkend en mooi, het dorp waar we doorheen reden was heel leuk en klein. Aan de kant van de weg verkochten ze in kraampjes allemaal lekkere dingen, zoals torta fritas en pastelito's, allebei gemaakt van deeg gebakken in olie, echt heerlijk. In de bergen zijn we naar de energiecentrale geweest waar ze erg trots op zijn, daar wordt energie opgewekt door stromend water in een heel groot meer. Alle foto's voeg ik straks apart toe, om jullie een indruk te geven van hoe het eruit zag.

Nou, dat was mijn tweede week in Argentinië. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, iedereen is heel aardig en geïnteresseerd in mij. Mijn Spaans gaat langzaam maar zeker vooruit, ik kan al met simpele zinnetjes communiceren en ik versta al vrij veel, als mensen langzaam tegen me praten.

Chauchau!

PS. Mijn oude nummer gebruik ik hier niet meer, als je mij wilt appen, is mijn nieuwe nummer: +54 260 482 5117

  • 09 September 2014 - 02:26

    Roelof:

    leuk verhaaltje weer Joanne! ben al weer benieuwd naar de volgende.......

  • 09 September 2014 - 08:52

    Trijnie:

    Joanne, fijn dat je het naar je zin heb, zo blijven we mooi op de hoogte

  • 12 September 2014 - 23:03

    Annie Asbreuk:

    Joanne ik heb jouw verslag gelezen heel leuk,
    Ik kijk nu al uit naar ,t volgende
    Gr.Oma

  • 14 September 2014 - 13:58

    Frank En Diane:

    Joanne, leuk verslag!
    Fijn dat je het daar leuk hebt.

  • 19 September 2014 - 09:55

    Jolanda Harmsen:

    Hallo Joanne , wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Leuk verslag , ik blijf je volgen. Groetjes Jolanda

  • 11 Oktober 2014 - 23:54

    Irma Dijkstra:

    Ha die Joanne!

    Sorry dat ik nu pas reageer, maar dat betekent niet dat ik niet heel veel aan je heb gedacht... Ik blijf het ontzettend dapper vinden dat je zomaar een jaar alles achterlaat om in je uppie naar een ver land te gaan. Maar wat ongelooflijk fijn dat je het naar je zin hebt en wat ontzettend leuk om je mooi geschreven verhalen te lezen! Geweldig dat je al zoveel hebt meegemaakt! Ik ben benieuwd hoe je Spaans is als je terug bent. Het lijkt mij een onmogelijke taal, maar volgens mij leer jij het heel snel! Met communicatie valt en staat alles, dat zal je al wel gemerkt hebben...

    Heel veel plezier, pas goed op jezelf en laat snel weer iets van je horen!

    Groetjes uit Wiene, ook van de rest van de Dijkstraatjes,

    Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Actief sinds 02 Aug. 2014
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 13304

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 24 Augustus 2015

Rotary Youth Exchange naar Argentiniё

Landen bezocht: