De voorbereidingen - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Joanne Visscher - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Joanne Visscher - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Joanne

04 Augustus 2014 | Nederland, Hengelo

Welkom op mijn reisblog!
Volgend jaar zal ik via Rotary International een jaar op uitwisseling gaan naar Argentinië. Ik zal hier verblijven in de stad San Rafael, een plaats in het midwesten van Argentinië, in de streek Mendoza (jawel, een wijngebied!).
Inmiddels ben ik bijna klaar voor vertrek, maar dat ging niet zomaar… Een jaar vol voorbereidingen heb ik nu achter de rug. Het begon met een informatiemarkt, om een idee te wekken van wat je staat te wachten als je je op zou geven voor de jaaruitwisseling. Net teruggekomen exchangers, ook wel Rotexers, stonden bij kraampjes om te vertellen over de voorbereidingen, hun exchangejaar, over hun mooiste momenten en de zwaarste, om zo ons een beeld te schetsen van een eventuele exchange.
Na een paar weken twijfelen of ik het wel moest doen, want ik laat toch voor een jaar alles achter, besloot ik me op te geven voor de uitwisseling. Daarom werd ik uitgenodigd voor de eerste selectiedag in oktober. Deze bestond uit 3 onderdelen: een interview (een individueel gesprek met 3 personen, waaronder een rotexer), een discussie (over typisch Nederlandse onderwerpen, denk aan het homohuwelijk en Zwarte Piet) en het onderdeel Handboek (over je verwachtingen volgend jaar, wat je mee moet nemen en het Wilhelmus). Op basis daarvan werd dan bepaald of je “geschikt” was als uitwisselingsstudent. Gelukkig kreeg ik niet veel later een mailtje dat ik was geselecteerd!
De volgende bijeenkomst die ons te wachten stond, we waren nu een groep van zo´n 40 mensen, was het oriëntatieweekend. We zouden een weekend verblijven in Baarschot, in de buurt van Tilburg. Het was een ontzettend gezellig weekend waarin we ons d.m.v. presentaties van Rotexers konden verdiepen in de verschillende landen waar we naartoe konden. Ook moesten we zelf een presentatie houden, over onszelf, waar we vandaan kwamen en waar we natuurlijk heen wilden. In dit weekend hebben we elkaar ook beter leren kennen en zijn we echt een leuke en hechte groep geworden, waar we natuurlijk een groepsapp voor in het leven hebben geroepen!
Na dit weekend moesten we onze definitieve landenkeuze doorgeven. Voor mij werd dat Chili, Argentinië en Brazilië. Ook gingen we bezig met ons Application Form, een 20 pagina’s lang formulier waarop zo’n beetje alles moest staan. Dat wil dus zeggen: persoonlijke informatie, een brief in het Engels aan mijn toekomstige gastgezin, een brief van mijn ouders, een stuk door mijn school, een doktersonderzoek, een tandartsonderzoek, foto’s, handtekeningen van 10 verschillende personen etc. etc. etc. Dit moest in 4-voud op de post en nog een keer digitaal.
Een paar weken later kreeg ik voor het eerst bericht van mijn contactpersoon hier in Nederland: ze had bevestiging gekregen dat ik welkom was in district 4865 in Argentinië! Niet veel later kreeg ik bericht van op Facebook van mijn toekomstige gastbroer Facundo, waardoor ik al heel veel informatie had over waar ik precies heen zou gaan aankomend jaar en wist ik ook direct hoe mijn gastgezin was. Het bleek een heel leuk gezin, met 4 kinderen (volgend jaar 3, Facundo gaat zelf ook op uitwisseling, naar Oostenrijk). Ik heb er een zus van 19, een zusje van 12, een broertje van 3 en een vader en moeder.
Na nog twee bijeenkomsten, in april en in juni, het boeken van mijn vliegticket, het regelen van pins en andere souvenirs en het regelen van mijn VISA, ben ik nu bijna zo ver om te gaan. Zondagavond 24 augustus om 21:05 uur vertrekt mijn vliegtuig naar Buenos Aires en daarna neem ik nog een vliegtuig naar Mendoza Airport, waar ik opgewacht zal worden door mijn gastgezin.
Nu het nog maar 3 weekjes duurt voordat ik echt vertrek, word ik wel zenuwachtig, het wordt steeds echter nu. Maar ik heb ook wel heel erg veel zin om te gaan na al die voorbereidingen!

Ik ga op deze blog al mijn ervaringen in Argentinië delen met jullie, dus ik hoop dat jullie me blijven volgen!

  • 05 Augustus 2014 - 00:35

    Marc Oldeman:

    Mooi verhaal Joanne!! Veel succes en plezier, we zullen je zeker blijven volgen.

    Groeten uit Curaçao van Hermien en Marc

  • 05 Augustus 2014 - 01:58

    Hermien Visscher:

    Hoi Joanne,

    Ik vind het een hele uitdaging. Heel veel plezier en succes. Ik blijf je natuurlijk ook volgen.
    Groetjes

  • 05 Augustus 2014 - 09:53

    Peter Klaver:

    Heeeeeel veeeeeeeeeel succes en vooral veel plezier daar.

  • 05 Augustus 2014 - 11:18

    AgnesBos:

    Veel plezier Joanne, en geniet ervan

  • 05 Augustus 2014 - 18:00

    Hilly Lucassen:

    He Joanne
    heel veel plezier en vooral geniet ervan. je zult er vast heel veel leren en het maakt jou alleen maar rijker, met de ervaring die jij daar op doet.
    en heel veel succes.
    liefs Hilly

  • 08 Augustus 2014 - 12:12

    Mooiboy074 (Eva):

    Heee chica!

    Ik zit hier op ameland met allemaal mensen die ook op uitwisseling zijn geweest, en ik hoor alleen maar positieve fantastische verhalen. Dus we gaan nog even een weekje feesten en dan natuurlijk heel veel contact houden komend jaar :)

    Xxx van je favoriete persoon

  • 13 Augustus 2014 - 21:50

    Frank En Diane:

    Hoi Joanne,

    Heel veel plezier in Argentinië en een goede reis!!
    We houden je blog in de gaten.

    Frank en Diane

  • 13 Augustus 2014 - 22:36

    Annie Asbreuk:

    Lieve Joanne.
    Wij wensen jou een hele goeie reis
    en pas goed op je zelf en blijf je zelf
    Wij blijven jou. Volgen.
    Gr. Van Oma en Opa en een hele dikke. X.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Actief sinds 02 Aug. 2014
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 13307

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 24 Augustus 2015

Rotary Youth Exchange naar Argentiniё

Landen bezocht: